kortverhaal ‘De Rat’ (publicatie in Lava 16/2)


Mensen hokken graag samen en het liefst ademen ze lucht in die krioelt van de microben van een ander. Zelfs de minachting van onze medemens is ons liever dan zijn afwezigheid.

Ik pak uit met deze frasen omdat ik deze ochtend opnieuw aan tante Gonda moest denken. Ik zeg tante Gonda, maar u noemt haar wellicht anders. Tante Gonda is geen uniek verschijnsel, ze komt voor in vele families – zij het inderdaad meestal niet onder die naam. Het is nooit moeilijk haar te herkennen – zeker niet voor kinderen, die haar altijd feilloos en onmiddellijk detecteren. Vroeger op het jaarlijkse familiefeest bijvoorbeeld was ze altijd de eerste persoon die ik zag. Ze zat steevast in de donkerste hoek, de handen op haar knieën even onbeweeglijk als de grijze haarkwab op haar hoofd. Ze had een grote bril met bruin-gelige glazen, en op een lichtrosse snor na leek ze volledig aseksueel. Niet alleen ik, maar ook al mijn neefjes en nichtjes waren bang van haar. Op een keer waren we op zolder aan het spelen, toen een van mijn neefjes een laken over zijn hoofd trok en met diepe stem loeide dat hij tante Gonda was. Vol angst holden we naar beneden. Toen we tante Gonda daar zagen, nog steeds stil als een lijk in haar hoekje, vluchtten we weer naar boven, waar we mijn neefje aantroffen die intussen gillend verwikkeld was in een gevecht met het laken waarvan hij plots was gaan geloven dat het echt tante Gonda was. Toen we hem vanonder het laken bevrijdden, beefde hij over zijn hele lichaam.

Vervolg van het verhaal, zie mei-nummer van Lava (16/2).

Dit bericht werd geplaatst in Kortverhalen, Literatuur, Publicaties. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

